top of page

מומחה לדין בינלאומי: "המחבלים הבינו שאם ישלחו קודם את הילדים למות – הם ישיגו רווח פוליטי"

מוריס הירש
בינה מלאכותית
מקור התמונה:
11.6.24

הפגישה בין איחוד האמירויות לפלסטינים יצאה משליטה כי הם ראו ששום דבר לא השתנה • צה"ל נכלל ברשימת הצבאות שמבצעים רצח שיטתי של ילדים: "זו תאונת רכבת שהיינו צריכים לזהות מראש"

בתחילת השבוע התפרסם כי פגישה בין שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן לקבוצת בכירים ערבים לפני כחודש ירדה מהפסים לאחר קרב צעקות חריג בין שר החוץ של איחוד האמירויות ליועץ בכיר לנשיא הפלסטיני. לפי חמישה מקורות שמעורים בפרטי התקרית, העימות החריף משקף את הספקנות לגבי הרפורמות המתוכננות של הרשות הפלסטינית, ואת המחלוקות הפנימיות בין מנהיגי העולם הערבי. שתי אלה עלולות לחתור תחת מאמצי ממשל ביידן לגבש אסטרטגיה ליום שאחרי המלחמה בעזה.


סא"ל (במיל') עו"ד מוריס הירש, מומחה לדין הבינלאומי ומנהל היוזמה לאחריותיות ורפורמה ברשות הפלסטינית במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, התייחס לדברים בראיון לרדיו גלי ישראל בסוף השבוע האחרון: "ההגדרה היא שהפגישה יצאה מכלל שליטה. אני מציע לקרוא את הפגישה בצורה אחרת. האמירתים באו לפגישה כחברים של הפלסטינים כעם, ולא של הרשות הפלסטינית. הם באו לשם לתמוך בפלסטינים, כמו שהם עשו לאורך כל התקופה, אבל הם ראו את החלפת הממשלה לפני כחודשיים למעשה כאחיזת עיניים. שום דבר לא השתנה".


לדבריו, במהלך הפגישה הגורם האמירתי הדגיש את היעדר השינוי והשחיתות הרבה הנוכחת בממשלה הפלסטינית. "הוא הבין שאין מה להשקיע בממשלה כזו וברשות הפלסטינית ככלל, ולכן עזב את החדר בזעם". סא"ל (במיל') עו"ד הירש הוסיף: "אחד הנוכחים בפגישה היה יועצו של אבו מאזן, חוסיין א-שייח, שכבר ב-2005 הגיעו מחבלים למשרדו בדרך לצאת לפעולת טרור, והוא אף מימן, חימש ושלח אותם לפעולה". המורכבות היא השינוי בעמדה של האמירתים כלפי הרשות לא בא בחלל ריק: "השינוי בא בעקבות התמיכה שלהם במוחמד דחלאן וכל מיני תככים שלא כולם גלויים לעין הציבורית. דחלאן הוא זה שעומד מאחורי הדחיפה לבחירות ושינוי ברשות הפלסטינית. עם זאת, זה לא משנה כלפינו, מפני שהוא לא בא בגישה טובה לעם ישראל".


בהתייחס לרשימת האו"ם שכללה את ישראל כחלק מרשימת הצבאות שמבצעים רצח שיטתי של ילדים, סא"ל (במיל') עו"ד הירש הדגיש: "זו תאונת רכבת שהיינו צריכים לראות ולזהות כבר כמה חודשים טובים. לפני שנתיים, מזכ"ל האו"ם הזהיר שאם צה"ל לא יפסיק להרוג ילדים-מחבלים, אז ישראל תיכנס לרשימה השחורה הזו. מה הבינו המחבלים מזה? הם הבינו שאם ישלחו קודם כל את הילדים למות, אז הם ישיגו רווח פוליטי כי זה יביא את האו"ם להכניס את ישראל לרשימה הזו". בסיכום דבריו, הסביר הירש כי אין מה להתרגש מהאו"ם: "היו מאמצים רבים להאשים את ישראל בפשעי מלחמה, אך עלינו להמשיך ולפעול בשטח כדי למוטט את שלטון הטרור". 

bottom of page